tisdag 19 januari 2010

Tre små flickor

Nu är även mina tre flickor nerplockade, ja inte mina döttrar utan mina små julflickor. Har försökt att ta kort på dem men har väl inte den rätta tekniken för att kunna fota mot glas och i kvällsbelysning. Dessa tavlor har min far sytt. Min mor stickar till alla barnbarnsbarnen och min far broderar på kvällarna. Han gillar bäst korsstygn på fin linneväv så förra vintern sydde han dessa tre flickor till mig.Jag är så glad för dessa tavlor! Min far hade en stroke för 5 år sedan och var då förlamad och kunde inte tala, men med envis träning och rätt behandling så kan han åter brodera dessa fina handarbeten.
Har planterat pärlhyacinter i ett av mina loppisfynd. Vinden viner runt stugknuten, vedspisen sprider sin värme i köket och det känns som det är långt till vår, men jag vill ändå njuta av lite vårblommor inomhus.

26 kommentarer:

Louise sa...

Hej! tack för titten hos mig, roligt att du vill vara med och tävla. Så fint din pappa broderar! Ha en skön fortsättning på veckan!

Lantligt i stan sa...

Vilka underbara tavlor, förstår att du är glad åt dom! Fint du planterat i terrinen! Kul att du tittade in hos mig och att du vill vara med i min utlottning! Ha det gott!
Kram Anki

Åsa sa...

Hej. Vilka fina tavlor, förstår att det är favoriter! //Åsa

vadmalen sa...

Hej
Verkligen fina tavlor. Nu kan man sätta ner pärlhyacinter i lite vad man hitta i sina gömmor. Din idè var inte dum. Hoppas att allt är bra med dej.
Ses nästa vecka!
Kram
Birgit

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men du, jag är väldigt imponerad. Det är inte lätt och brodera sånt smått mönster. Ser ut och vara många olika färgnyanser också. Hälsa din pappa att det var dom finaste broderade tavlor jag sett! Och det var fint och plantera i terrinen, härligt med vårblommor nu, det behöver vi.
Ha det gott
Goa kramen
AnnaMaria

Birgitta sa...

Men vilka underbara tavlor som din pappa broderat.
Jag förstår att du är rädd om dem och att det har ett stort värde för dej. Jag tycker det är jobbigt att brodera på fin väv, och jag har broderat mycket tidigare. Vilken läcker terrin du fyndat och vad fint det blev med vårblommor i den.
Hälsa till den duktiga "brodösen".
Ha det så gott.
Kramis Birgitta

Monica sa...

Som sagt: Jättesöta tavlor! Jag är så imponerad av, att din pappa, som ju ändå måste ha passerat pensionsåldern, kan SE att sy så små stygn! Det skulle jag knappast kunna... I så fall under väldigt starkt ljus!
Kram, Monica

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej
Och vilken härlig pappa du har. Tänk att inte låta sig begränsas av vilket kön man har, utan i stället göra precis det man själv vill och har valt.jag önskar så att alla orkade göra det.
Din pappa är en frisk fläkt.
Dessutom oerhört skicklig.
Jättesnygga.
Viken tur du har.
Kram Zara

Mor Tuta sa...

Vilka fantastiskt fina tavlor, det måste vara många stygn på varje tavla. Vilket stort värde att ha dem och att det är din pappa som broderat. Det är ju en bra träning också att brodera.
Vet du om att Ernie Haase och signatur sound är i Jönköping i febr? De är värda att lyssna på. Tyvärr kan inte vi åka.
Ha det gott
Birgit

Farfars stuga sa...

Tack för titten inne hos mig, ja jag längtar tills hallena (och allt annat) är klart. Men även om det blir en lång resa ser jag fram mot den också.
Vilka underbara tavlor! Förstår att de är viktiga för dig. Broderade en hel del själv innan jag fick mina tre egna änglar, men det kommer nog tillbaka då de blivit lite större.
Cia

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vad roligt att din pappa har blivit så bra och att han har hittat en hobby som han tycker om. Tavlorna är mycket vackra, hälsa honom det!
Pärlhyacinterna passade bra i den fina soppterrinen.
Kram,
Regina

♥Zink & Vita ting♥ sa...

Tack för inhalkningen och den fina kommentaren!
Prinsarna har hittills klarat sig bra, hoppas det förblir så.
Att ha saker som nära och kära gjort är fantastiskt, blir extra värdefullt när man vet vilken resa det ligger bakom.
Nu ska jag fortsätta kika runt "hemma hos dig".

Kram Mimmi

Änglarnas hus sa...

Men vilken lycka att få dessa tavlor broderade..Pappa hade stroke för 2 år sedan..men småpyssel klarar han inte!

Ha det gottis!!//kram Sanne

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej! De var jättefina tavlorna. Jag förstår att du har svårt att plocka undan dem. Men det är nog därför man längtar till julen bl.a att få plocka upp fina julprydnader och saker som man har haft i en kartong undangömt någonstans./kram Anette

Diana sa...

Mysig din blogg är! Har en ny tävling som jag tror kan vara något för dig! =) Kika gärna in! Trevlig torsdagskväll. Kram, Diana

Cc sa...

Vilka pyssliga föräldrar, så söta flickor. Jo det är tunt i plånis nu det vill jag lova, säng och servic på bilen, suck. Hoppas att det blir så att jag får åka på Formex då jag aldrig varit där, fast maken önskar nog att jag måste stanna hemma. Han tycker att jag får så konstiga ideer. Kram

Unknown sa...

Hej
Fina tavlor, förstår att de är favorit, och blir till ett vackert minne.

Vilken vacker terrin, älskar den formen.

Ha det gott.
/Maggan

Polargrevinnan sa...

Har 2 timmar över innan annan aktivitet skall börja och sitter vid datorn och såg i Britts blogg Ängsgård. Det lät vackert och nu är jag här.
Visst är det fint att ha så fina tavlor broderade av sin pappa. Du gav mig en idé, ska nog skriva om min Far i min blogg. Han vävde flamskt.
Plantera vårblommor i fina loppisfynd, det blir två flugor i en smäll.
Ha en trevlig helg hälsar
Viola

vadmalen sa...

Förresten har du varit på Formex i år???
Kram
Birgit

LillaFlisan sa...

Men vilken otroligt händig far!!!!

Själv blir jag djupt imponerad av alla som kan hålla i en nål eller ett par stickor!

tusen tack för dina uppmuntrande ord till mig!

Ha en fin vecka!

Kram

Flisan

Cc sa...

Fast det är en massa som jag inte hunnit med och borde gjort, typ pyssla men ja ja. Det blir nog bättre framöver bara ljuset kommer. KRam

Lilla Rummet sa...

Hej Märta! Vad kul att du ville vara med i min utlottning, önskar dig lycka till!
Vad duktig din far är som broderar dessa fina tavlor. Min far har broderat mycket under flera år, men har nu sedan något år tillbakat slutat. Är inte så jättevanligt att karlar broderar.
Ha en skön vecka.
Kram Britt

Diana sa...

Har nu tävling om valfria barnkläder i bloggen, delta gärna! =) Kram

Elzie sa...

Vad fina de tavlorna var. Och terrinen var helt underbar.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Lene sa...

Hej där i vårt vita vackra Nässjö!
Så underbara tavlor, jag kan förstå att du är lycklig för dem. De måste betyda väldigt mycket för dig på mer än ett sätt!
Hoppas allt är bra med dig!
Kram lene

Agneta sa...

Underbara tavlor som din pappa broderat.